Používate zastaralú verziu prehliadača, z tohto dôvodu nie je možné prehrať video.
Prosím, aktualizujte si prehliadač na najnovšiu verziu.
Zdravie je to najcennejšie, čo máme. Často si to však uvedomujeme až vtedy, keď ho stratíme. Nejde len on vitalitu a o stopercentné fungovanie nášho tela, ale i našej duše. Sú to spojené nádoby, ktoré bez seba nedokážu fungovať. Ak má človek chorú dušu, nefunguje mu správne ani fyzické zdravie. To je hlavný dôvod, pre ktorý sa Nadácia TV JOJ už niekoľko rokov intenzívne venuje podpore duševného zdravia. Minulý rok po ťažkom období pandémie Covidu-19, ktoré významne ovplyvnilo psychický stav spoločnosti, podporila SMS zbierkou preťažené detské psychiatrické kliniky. Spolu s TV JOJ venovala na ich obnovu, rekonštrukciu či vybavenie takmer 40 000 €. V snahe zvýšiť povedomie o dôležitosti duševného zdravia pokračuje Nadácia TV JOJ aj tento rok, a to prostredníctvom Charitatívneho kalendára. „Každý z nás ma lepšie a horšie dni. Ale nie každý vie, čo to znamená byť skutočne psychicky chorý. Preto sme sa v Nadácii TV JOJ rozhodli aj tento rok upozorniť na potrebu psychického zdravia a zároveň, tak ako po minulé roky, aj finančne pomôcť ľudom, ktorých takéto ochorenia trápia,“ vysvetlila riaditeľka Nadácie TV JOJ, Natália Konečná Báreková.
Tvorcovia kalendára zvolili netradičné zobrazenie rôznych problémov, ktoré na seba prevzali osobnosti známe z obrazoviek televízie JOJ. Stali sa ich tvárami a pridali tiež svoj pohľad na danú problematiku. Jednotlivé vizuály zobrazujú témy: poruchy príjmu potravy, manipulácia, problémy so sebavedomím, úzkosť, osamelosť, klinická depresia, poruchy učenia, toxická pozitivita, závislosť na sociálnych sieťach, nálepkovanie, vyhorenie a odcudzenie vo vzťahoch. Na fakt, že nikdy nevieme, či sa niektorá z tém nebude týkať aj nás, upozorňuje aj obálka kalendára. Dlhoročná tvár spravodajstva TV JOJ, moderátorka Andrea Pálffy Belányiová, na nej metaforicky predstavuje nič netušiaceho človeka, ktorý si na pomyselnom „kolese šťastia“ môže v akejkoľvek životnej fáze vytočiť problém alebo diagnózu. Bez možnosti ovplyvniť to. „Zvolili sme nezvyčajnú formu kalendára, aby sme aj ľudom, ktorí sa s psychickými ťažkosťami stretli len teoreticky, priblížili ich podstatu. Snažíme sa, aby sa o téme duševného zdravia v spoločnosti rozprávalo, aby sa ľudia nehanbili požiadať o pomoc, zavolať alebo napísať na krízovú linku pomoci,“ doplnila Konečná.
Na jednotlivých vizuáloch kalendára nájdete dovedna trinásť známych osobností, ktoré môžete pravidelne vidieť na obrazovkách televízie JOJ. Od hercov zo seriálu Hranica (Simona Kollárová, Hana Gregorová, Braňo Deák, Jana Labajová), cez hercov z Nemocnice (Richard Autner, Dominika Žiaranová, Noel Czuczor), až po zabávačov (Michal Hudák, Juraj Šoko Tabaček). Všetci sa na fotení zúčastnili bez nároku na honorár, pretože sa im myšlienka pomoci na tému duševné zdravie nesmierne páčila. Projekt bezplatným zapožičaním oblečenia podporili aj slovenskí módni tvorcovia ako Katarína Vavrová, Vivien Mihalish a Ozeta. Zaujímavá bola aj voľba priestorov, v ktorých sa fotenie realizovalo. Fotilo sa, napríklad, na bratislavskej Autobusovej stanici, v Múzeu farmácie pri pôvodnom dobovom mobiliári, v pražskom Divadle na Fidlovačce či na Základnej škole.
Cieľom projektu je zvýšiť povedomie o dôležitosti duševného zdravia, edukovať v tejto oblasti a v neposlednom rade finančne pomôcť internetovej poradni IPčko, ktorej Nadácia TV JOJ venuje výťažok z predaja charitatívneho kalendára. Internetová psychologická poradňa, ktorá funguje ako krízová linka pre ľudí so psychickými, s psychologickými či so sociálnymi problémami, poskytuje bezplatnú, anonymnú pomoc online, cez sociálne siete alebo emailom nonstop. Prevádzkuje tiež telefonickú krízovú linku pomoci, ktorá funguje 24/7. Združuje psychológov, absolventov psychológie a sociálnych pracovníkov, ktorí sú pripravení vždy odpovedať, keď sa niekto ozve. Dlhoročné skúsenosti zo svojej praxe poskytol Charitatívnemu kalendáru Nadácie TV JOJ ako odbornú supervíziu psychológ a riaditeľ internetovej poradne IPčko Marek Madro. Podporiť projekt nielen šírením osvety na obrazovkách, ale aj venovaním finančného daru v sume 20 000 € pre Ipčko sa rozhodla aj TV JOJ.